måndag 11 september 2017

Nu släpps äventyrsboken som ska marknadsföra Uddevalla

Bild: Destination Uddevalla/Kim M. Kimselius



















"Äventyr i Uddevalla" är namnet på författaren Kim M. Kimselius nya roman i hennes populära äventyrsserie om Ramona och Theo.
14 september släpps den delvis specialskrivna boken som ska hjälpa till att marknadsföra Uddevalla men även användas i skolundervisningen. 

Skolbiblioteken i Uddevalla har redan beställt ett 50-tal exemplar, berättar Uddevalla kommun.

Ska marknadsföra kommunen
Genom sina tidsresor har Ramona och Theo i tidigare böcker besökt bland annat Pompeji och det pestdrabbade Florens på 1300-talet, berättar Destination Uddevalla.
Det är Destination Uddevalla som tagit initiativ till boken som innehåller historiska verkliga händelser.
– Boken är ett annorlunda sätt att arbeta med marknadsföring och lokalhistoria. Dels blir det ett sätt att marknadsföra Uddevalla för besökare utifrån men också ett grepp där vi vill nå personer som vanligtvis inte är så historieintresserade, säger Roger Salomonsson, verksamhetsledare på Destination Uddevalla.

Lokal kunskap från många personer
Flera historiekunniga personer från Uddevalla har hjälpt till med faktaunderlaget till boken: Ulrika Wallin, Simone Olofsson, Inger Dejke, Gunnar Klasson och Stefan Bergendahl.
Det officiella boksläppet sker på torsdag 14 september klockan 16.00 på Hallmans bokhandel då författaren själv medverkar tillsammans med andra inblandade i projektet.
---