- Jag är så glad och förväntansfull inför detta samarbete! CMG är väldigt aktiva för att skapa en mer jämställd idrottsvärld precis som vi, säger WorldFooballPlayers grundare och vd Jonas Björk. |
Sedan årsskiftet är WorldFootballPlayer del av företagsinkubatorn vid Innovatum Science Park i Trollhättan.
Målet med företagets samarbete med CMG är att ge fler kvinnliga fotbollsspelare möjlighet att exponera sig för fotbollsklubbar globalt, skriver Innovatum Science Park i ett pressmeddelande.
- Fram till nu har CMG haft fokus på professionella kvinnliga fotbollsspelare och tränare, men genom vårt nya samarbete har vi tillsammans möjlighet att erbjuda fler kvinnliga fotbollsspelare chans att visa upp sina färdigheter för klubbar världen över, säger Jonas Björk.
Bara 130 000 på högsta nivån
Globalt finns 265 miljoner registrerade fotbollsspelare men endast 130 000 av dessa spelar på den absolut högsta nivån.
- Tanken är att kvinnliga fotbollsspelare som av olika anledningar inte blir en del av CMG:s agentur i stället kan skapa en spelareprofil på WorldFootballPlayer och söka efter klubbar den vägen i stället. CMG vill stärka den kvinnliga idrotten och skapa proffsiga förutsättningar och det här är ett sätt, säger Jonas Björk.
Hjälper spelare och klubbar att matcha
Rekrytering inom fotbollsvärlden är en tidskrävande process och genom den digitala plattformen WorldFootballPlayer som lanserades i våras vill Jonas Björk hjälpa fotbollsspelare och klubbar att matcha globalt.
CMG grundades 2015 i Stockholm och har idag sitt huvudkontor i Nacka. Hos agenturen finns till exempel svenska stjärnan Hanna Bennison, som tidigare i år lämnade Everton för italienska Juventus.
- Fram till nu har CMG haft fokus på professionella kvinnliga fotbollsspelare och tränare, men genom vårt nya samarbete har vi tillsammans möjlighet att erbjuda fler kvinnliga fotbollsspelare chans att visa upp sina färdigheter för klubbar världen över, säger Jonas Björk.
Bara 130 000 på högsta nivån
Globalt finns 265 miljoner registrerade fotbollsspelare men endast 130 000 av dessa spelar på den absolut högsta nivån.
- Tanken är att kvinnliga fotbollsspelare som av olika anledningar inte blir en del av CMG:s agentur i stället kan skapa en spelareprofil på WorldFootballPlayer och söka efter klubbar den vägen i stället. CMG vill stärka den kvinnliga idrotten och skapa proffsiga förutsättningar och det här är ett sätt, säger Jonas Björk.
---