![]() |
Däckrester för återvinning. |
Tidigare har företaget kommunicerat att anläggningen planeras tas i bruk i slutet av 2025, med en kapacitet att återvinna cirka 34 500 ton uttjänta däck per år. När alla uppsatta krav ("Provisional Acceptance Certificate - PAC") uppnåtts är planen att fördubbla kapaciteten till cirka 70 000 ton per år.
Utrustning och byggnader klara
I pressmeddelandet konstaterar Enviro att all central processutrustning till projektet är under installation eller klar för installation. Vidare att fabriks- och kontorsbyggnaderna är färdigställda och att bolaget Infiniterias personal flyttat in och nu verkar på platsen.Expansion till andra länder
Infiniteria är ett så kallat joint venture-bolag som Enviro bildat tillsammans med europeiska riskkapitalbolaget Antin Infrastructure Partners och däckjätten Michelin, som är den enskilt största ägaren i Enviro. Infiniteria ska ta över och driva Lillesjö-anläggningen och sedan enligt planerna expandera genom att bygga och driva nya anläggningar både i och utanför Europa.Start första delen av 2026
"Parallellt med installationen av utrustning har tester av fabrikens infrastruktur såsom rördragningar påbörjats. Under december startar så kallade kalla (det vill säga utan värme, gas eller med uttjänta däck) driftsättningsaktiviteter av subsystem vilket kommer att fortsätta in i 2026, skriver Enviro i pressmeddelandet och fortsätter:"Enviro har under projektets engineeringsfas, tillsammans med Infiniteria, identifierat ett antal möjliga anläggningsförändringar och processförbättringar som efter diskussion med Antin och Michelin, beslutat att implementeras redan i Uddevallafabriken.Dessa förbättringar syftar till att förstärka industrialiseringen av fabriken och ytterligare förbättra effektivitet och tillgänglighet samt bland annat möjliggöra ett mer effektivt underhåll, säkrare materialhantering samt en säkrare arbetsplats. Förbättringsarbetet kommer att påverka starten av den varma driftsättningen, det vill säga pyrolys av uttjänta däck i förproduktionsserier, vilken kommer att äga rum under första delen av 2026.
"Detta påverkar i sin tur tidslinjen för när Provisional Acceptance Certificate förväntas uppnås vilket är den sista milstolpen för projektet och tidpunkten för när fabriken lämnas över till driftsbolaget Infinitera. PAC har tidigare kommunicerats till mitten av 2026 och kommer som en följd av detta att uppnås under andra halvan av 2026", skriver Enviro.
