Bild från leveransen i Norge av den eldrivna RIB-båten. |
Seglarföreningar är beroende av motorbåtar för en rad aktiviteter, till exempel som säkerhetsbåt, vid banläggning, besättningsbyten eller som pressbåt. Idag finns hundratals klubbar i Sverige och Norge och dessa har i snitt tre båtar, ofta av typ RIB och nästan alltid med bensinutombordare, skriver Brandt Båt i en pressinformation.
Samarbete med Seglarförbundet
Företaget samarbetar med Svenska Seglarförbundet i ett projekt som syftar till att seglingsklubbar ska kunna gå över till eldrivna följebåtar och därmed bidra till minskade utsläpp. Brandt har tagit fram två modeller, eRib 6 och eRib 4, anpassade för nordiska segelklubbar.
Förra veckan kunde så företaget leverera en Northstar eRib 6 till Horten.
Seglarföreningen finansierar inköpet med hjälp av ett bidrag från Sparebank Stiftelsen, och i Sverige finns bidrag från stiftelser, Klimatklivet och sponsringspengar att söka, skriver Brandt Båt.
Premiär i Norge. Northstar eRib 6 är 5,75 meter lång och 2,46 meter bred med en vikt på 680 kilo. Toppfarten är 23 knop och den kan ta ombord tolv personer. Bild från Brandt Båt AB |
---