onsdag 4 juni 2025

Temaveckor ska förlänga turistsäsongen i Bohuslän

Leader Bohuslän satsar 1,8 miljoner på ett projekt där temaveckor utanför högsäsong ska förlänga turistsäsongen i Bohuslän. Kultur, mat och upplevelser blir navet i satsningen, skriver Leader i ett pressmeddelande.

""
Temaveckor kring mat, kultur och upplevelser ska förlänga turistsäsongen i Bohuslän.
Foto restaurang: Tina Stafren/westsweden.com
Foto museum: Göran Assner/westsweden.com
Foto cykling: Signe Koch/westsweden.com


Bakom projektet står Turistrådet som genom att marknadsföra temaveckor i Bohuslän och skapa aktiviteter som inte är bundna till sommaren vill göra Bohuslän attraktivt året om. Genom att samla hela Bohusläns besöksnäring runt två nya temaveckor, en på våren och en på hösten, skapas liv även utanför högsäsong, skriver Leader.

Projektet är ett av fyra som beviljades stöd vid Leader Bohusläns senaste beslutsmöte.

Filmen om färjan Ägir - återresan till Smögen
Ägir, en träfärja från 1936 som fått nytt liv med eldrift, kommer inom kort att trafikera Smögen-vattnen igen och nu ska hennes historia bli dokumentärfilm. Med hjälp av 352 270 kronor i stöd ska föreningen Magasinetfärjan Ägir skapa en film om det lokala hantverket, drivkraften bakom arbetet med färjan och känslan av att bevara en del av den lokala kulturhistorien.

Filmen ska visas på bio, museer och digitalt, och görs i samarbete med Sotenäs Maritima Center och Turistrådet Västsverige.

Ägir har nyligen sjösatts igen efter att ha genomgått en åtta år lång renovering. Projektledare och en av de drivande krafterna i projektet är Janne Bark, känd bland annat för sina restauranger Musselbaren i Ljungskile och på Smögen.

Bygdegårdarna ett nav vid kris och beredskap
Studieförbundet Vuxenskolan får 665 744 kronor för att hjälpa lokalsamhället i Uddevalla och ytterligare fyra kommuner att rusta sina bygdegårdar med beredskapsplaner, övningar och kunskap. Tillsammans med Västra Bygdegårdsdistriktet skapas nya vägar till lokal trygghet, skriver Leader.

Dokumentärserie om sillens historia
Få saker är så förknippade med Bohuslän som sillen. Sillen har inte bara mättat magen utan också format landskapet, kulturen och ekonomin i Bohuslän, konstaterar Leader.

Produktionsbyrån Lightray Productions får 279 270 kronor för att tillsammans med Sillens Hus, Hönö Fiskemuseum och Klädesholmens museum göra en dokumentärserie i fyra delar som berättar hela den rika historien, från medeltiden till idag. Serien blir tillgänglig via YouTube och ska även delas på museer.

Stöd från EU
Leader Bohuslän är en ideell förening och ett av 40 Leaderområden i Sverige. Föreningen och de projekt som den beslutar om finansieras förutom av staten och kommunerna i området av EU:s Jordbruksfond för landsbygdsutveckling.
---



Leader Bohusläns webbplats