söndag 5 juli 2020

Låt slumpen välja - Uddevalla i unik turismkampanj

Skärmbild från roadtrip-roulette.se
Skärmbild från roadtrip-roulette.se /

Uddevalla är en av 23 städer och besöksdestinationer som deltar i en kampanjsatsning för att främja besöksnäringen i Sverige, "Oväntat är bra". En kampanjsida på nätet ger besökaren slumpvisa tips på platser att besöka.

- Alla tänker hemester och staycation denna sommar men vi vill uppmana till att även röra sig utanför sina lokala områden, säger Maria Westin, ordförande  i SNDMO i ett pressmeddelande.

- Detta blir en unik kampanj där 23 svenska destinationer tipsar om upplevelser i andra delar av Sverige för att få till ett flöde av turism i landet. Det har nog aldrig hänt tidigare, säger Maria Westin.

38 medlemmar
SNDMO är en förening med i dagsläget 38 städer och besöksdestinationer som medlemmar, däribland Uddevallas turistorganisation Destination Uddevalla. Bland medlemmarna finns även Göteborg o Co och Visit Trollhättan-Vänersborg.

Samarbete istället för konkurrens
På grund av coronasrestriktioner för resandet blev svenskarna alla destinationers målgrupp sommaren 2020. I och med detta togs ett unikt beslut att samarbeta nationellt och se till att Sverige får till en rörelse mellan destinationerna istället för att konkurrera om samma resenärer, skriver SNDMO.

Skalbankarna och Gustafsberg
Kampanjsidan finns på adressen roadtrip-roulette.seI Uddevalla finns bland annat Skalbankarna och Gustafsberg med bland tipsen ("Världens största skalbankar" och "Sveriges äldsta badort").