Uppdaterad 26 november /
Däckåtervinningsföretaget Enviros stora pilotanläggning på Lillesjö i Uddevalla kommer att ta längre tid än väntat att färdigställa. Anledningen är vissa förbättringar och förändringar som beslutats genomföras, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.![]() |
Däckrester för återvinning. |
Tidigare har företaget kommunicerat att anläggningen planeras tas i bruk i slutet av 2025, med en kapacitet att återvinna cirka 34 500 ton uttjänta däck per år. När alla uppsatta krav ("Provisional Acceptance Certificate - PAC") uppnåtts är planen att fördubbla kapaciteten till cirka 70 000 ton per år.
Utrustning och byggnader klara
I pressmeddelandet konstaterar Enviro att all central processutrustning till projektet är under installation eller klar för installation. Vidare att fabriks- och kontorsbyggnaderna är färdigställda och att bolaget Infiniterias personal flyttat in och nu verkar på platsen.Expansion till andra länder
Infiniteria är ett så kallat joint venture-bolag som Enviro bildat tillsammans med europeiska riskkapitalbolaget Antin Infrastructure Partners och däckjätten Michelin, som är den enskilt största ägaren i Enviro. Infiniteria ska ta över och driva Lillesjö-anläggningen och sedan enligt planerna expandera genom att bygga och driva nya anläggningar både i och utanför Europa.Start första delen av 2026
"Parallellt med installationen av utrustning har tester av fabrikens infrastruktur såsom rördragningar påbörjats. Under december startar så kallade kalla (det vill säga utan värme, gas eller med uttjänta däck) driftsättningsaktiviteter av subsystem vilket kommer att fortsätta in i 2026, skriver Enviro i pressmeddelandet och fortsätter:"Enviro har under projektets engineeringsfas, tillsammans med Infiniteria, identifierat ett antal möjliga anläggningsförändringar och processförbättringar som efter diskussion med Antin och Michelin, beslutat att implementeras redan i Uddevallafabriken.Dessa förbättringar syftar till att förstärka industrialiseringen av fabriken och ytterligare förbättra effektivitet och tillgänglighet samt bland annat möjliggöra ett mer effektivt underhåll, säkrare materialhantering samt en säkrare arbetsplats. Förbättringsarbetet kommer att påverka starten av den varma driftsättningen, det vill säga pyrolys av uttjänta däck i förproduktionsserier, vilken kommer att äga rum under första delen av 2026.
"Detta påverkar i sin tur tidslinjen för när Provisional Acceptance Certificate förväntas uppnås vilket är den sista milstolpen för projektet och tidpunkten för när fabriken lämnas över till driftsbolaget Infinitera. PAC har tidigare kommunicerats till mitten av 2026 och kommer som en följd av detta att uppnås under andra halvan av 2026", skriver Enviro.
I företagets delårsrapport för perioden januari - september 2025 skriver vd Fredrik Emilson bland annat så här om förseningen:
"Bygget av pyrolysanläggningen utanför Uddevalla har till största delen följt vår plan, men eftersom vi löpande mött utmaningar som krävt extra ingenjörsinsatser har vi tvingats revidera fabrikens tidsplan. Att bygga något för första gången innebär unika utmaningar och Enviros första fullskaliga återvinningsanläggning utgör inget undantag. Vi har lärt oss mycket tillsammans med Infiniteria och identifierat förbättringar avseende uppstart, produktion och underhåll, vilket har lett till en förlängd tidsplan.
Projektets ingenjörsarbete och dokumentation har varit omfattande, vilket har påverkat vårt beslut att förlänga tidsplanen för bättre kontroll över projektets framdrift. Infiniteria har hållit off-take-kunder informerade, och kontrakt till ett värde av cirka 2 miljarder SEK är fortfarande intakta. Efterfrågan på återvunna produkter är stark, och Uddevalla-anläggningen är slutsåld för de kommande 5–10 åren. När Infiniteria lade till en femte kund i våras såldes all kapacitet för återvunnen kimrök slut, vilket visar marknadens förtroende.Den reviderade tidsplanen sätter PAC till andra halvåret 2026. Eftersom detta är vår första fabrik har vi tillåtit en generös driftsättningsperiod och strävar efter att ge en så realistisk bild som möjligt och därigenom hantera förväntningarna."
