lördag 29 augusti 2015

Torp i jätteaffär med reklamskärmar

Torp köpcentrum satsar på digitala skärmar där reklam och information till besökarna kan visas. Torp är ett av sex köpcenter som ingår i ett stort avtal mellan ägarna Steen & Ström och mediebolaget Clear Channel.

Avtalet mellan Clear Channel och Steen & Ström omfattar 120 digitala skärmar i sex köpcentrum runt om i Sverige.  Etableringen av de nya skärmarna börjar 1 oktober i år.
I och med affären dubbleras Clear Channels digitala serie i köpcentrum och går från 88 till 208 skärmar i 22 köpcentrum runt om i Sverige. Inklusive Play Stockholm i Stockholms t-bana består nu Clear Channels digitala nätverk av totalt hela 376 skärmar.

"Steen & Ström-affären särskilt viktig"
- Affären med Steen & Ström är särskilt viktig för oss då den ligger i linje med strategin om fokus på digitalisering och köpnära placeringar som vi tidigare kommunicerat. Vi är också glada för att samarbeta med just Steen & Ström, som har några av landets absolut bästa och mest välbesökta köpcentrum, säger Claes Kugelberg, etableringsdirektör på Clear Channel Sverige i ett pressmeddelande.

Intäkter och kundinformation
För Steen & Ström handlar det, förutom nya intäkter, om att utveckla miljöerna i koncernens handelsplatser. De kommer exempelvis att kunna använda de digitala skyltarna för att skicka ut information till kunderna, skriver tidningen Resumé på sin webbplats.
- Vi ser fram emot att stärka digitaliseringen i våra centrum då de digitala ytorna blir en allt större kommunikationskanal,  säger Thomas Aquizerate, Operations Director på Steen & Ström Sverige, i pressmeddelandet.
Steen & Ström pratade med flera aktörer innan de bestämde sig för att satsa på Clear Channel. Exakt hur mycket de senare betalar för den nya etableringen kan de inte avslöja med hänvisning till amerikanska börsregler.
– Man kan väl säga att det här rör sig om hundratals nya skärmar, så det rör sig om tiotals miljoner kronor. Det är en väldigt stor investering, men det är satsningen vi väljer att göra just nu som vi går ur gamla format som telefonkioskerna, säger bolagets vd Ola Klingenborg, till Resumé.

Sex köpcentrum
De köpcentrum som omfattas av affären är Emporia, Malmö; Marieberg Gallerian, Örebro; Kupolen, Borlänge; Allum, Partille; Torp Köpcentrum, Uddevalla, samt Galleria Boulevard, Kristianstad.

Källor:
> Clear Channel - läs pressmeddelande
> Resumé - läs artikel

Läs även:
> Dagens Media: Clear Channel till sex nya köpcentrum